Open top menu
sobota, 27 lutego 2016


olej napędowy

Rolę paliwa mogą pełnić substancje stałe, ciekłe i gazowe. W tym artykule omówione zostaną paliwa płynne, w szczególności trzy z nich, z którymi mamy do czynienia niemal każdego dnia.Benzyna i olej napędowy napędzają nasze samochody. Oba paliwa są wytwarzane z ropy naftowej. Nierzadko olej napędowy błędnie bywa nazywany właśnie „ropą”.

W procesie rafinacji olej napędowy powstaje wcześniej niż benzyna i istotnie różni się od niej składem chemicznym, czego konsekwencją są także odmienne właściwości fizyko-chemiczne.  Nowością dla laików może być fakt, że zarówno benzyna jak i olej napędowy nie są substancjami jednorodnymi, ale mieszaninami węglowodorów. W zależności od składu mieszaniny nominalnie ta sama benzyna może mieć różne, lepsze lub gorsze właściwości.

Kiedyś silniki diesla, a więc te napędzane olejem napędowym, były bardzo wytrzymałe. Obecnie na jakość paliwa wlewanego do baku muszą baczyć nie tylko właściciele silników benzynowych, ale także posiadacze nowoczesnych, wyśrubowanych silników diesla, w szczególności tych z systemem common rail. Niska jakość paliwa może  doprowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia układu wtryskowego i innych podzespołów.

Do starych „ropniaków” można było lać różne substancje. Popularnym zamiennikiem był olej opałowy. Krążą też legendy o ludziach, którzy wprawiali swe diesle w ruch z wykorzystaniem oleju pozostałego po smażeniu frytek. Z nowoczesnym silnikiem diesla coś takiego po prostu nie przejdzie. Olej jadalny ma wprawdzie właściwości zbliżone do właściwości fizyko-chemicznych oleju napędowego, ale to zbliżenie jest niewystarczające. W szczególności odmienna lepkość może łatwość uszkodzić system common rail, ponieważ wymaga on odpowiedniego smarowania.

Z tego samego powodu do napędzenia samochodu nie powinien być wykorzystywany olej opałowy. Pokusa jest wielka, proporcjonalna do wielkości różnicy w cenie. Niestety olej opałowy nie podlega tak restrykcyjnym przepisom dotyczącym jakości. Między innymi dlatego właśnie jest tańszy. I dlatego właśnie nie powinniśmy jeździć na takim paliwie.

Podsumowując, trzy najbardziej popularne paliwa płynne to olej napędowy, olej opałowy i benzyna. Oprócz tego w przemyśle wykorzystywany jest tez mazut, nafta, olej rzepakowy, a także eter, ale o tym może następnym razem.

1 komentarz:

  1. Ja mam swój zbiornik na paliwo z Eurodorexu i bardzo jestem zadowolony.

    OdpowiedzUsuń