Bagatelizowanie stanu opon jest jak proszenie się o kłopoty. W oponach bardzo ważny jest bieżnik, materiał, z jakiego jest wykonany oraz konstrukcja nośna. To najbardziej niedoceniany element samochodu. Często zapominamy, że te kilka centymetrów gumy oddziela nas od ziemi, pozwala na wygodne podróżowanie i zapobiega kolizjom. To opony są podstawową ochroną samochodu. Poniżej kilka pomocnych informacji. Jak na przykład przez ogumienie dużego oporu, olej napędowy może stać się bardziej kosztowny dla portfela.
Jakie opony są właściwe?
Kilka wskazówek. Po pierwsze opony zimowe jak i letnie muszą być homologowane, powinny mieć
zawsze ten sam lub wyższy indeks prędkości, lub obciążenia. Wielkość opony zawsze dostosowana do felgi, chyba że wymieniane są felgi na nowe. Szerokość i wysokość opon dostosowana do rodzaju felgi i możliwości technicznych pojazdu. Osadzenie zawsze powinno być zgodne z przepisami, niewystające poza obrys linii auta.
Jeśli wymieniamy opony, to zawsze para przód lub para tył o tym samym bieżniku. Należy przestrzegać informacji zawartych na oponie o kierunku jazdy i stronie zewnętrznej. Nie zakładać opon używanych, jeśli jest nam nieznana ich historia.
Jaki wpływ mają opony na olej napędowy?
Właściwie opona o małym oporze toczenia będzie powodować mniejsze zużycie paliwa, jednak jej przyczepność będzie słabsza. Wybierając opony, warto zerknąć na indeks oporu toczenia. Granicą rozsądku powinna być klasa B, zapewniając przyzwoitą przyczepność i optymalne zużycie oleju napędowego. Nawet jeśli znana hurtownia paliw proponuje specjalne dodatki do paliwa, by zaoszczędzić na spalaniu, to bądźmy poważni, jeśli opony są nieodpowiednie, to nic tego zbytnio nie zmieni. Fizyka i grawitacja jest bezlitosna. Należy regularnie sprawdzać stan powietrza w oponach oraz stan ich bieżników. Jeśli nieopodal jest
stacja paliw PETROPOL lub inna znana stacja paliw olejów napędowych to jest okazja, by sprawdzić ciśnienie w oponach, na jednym ze stanowisk ze sprężarką i manometrem.
Jak dbać o opony?
Prócz weryfikacji staniu ciśnienia powietrza w oponach, przynajmniej co dwa tygodnie, należy przyglądać się oponom, czy nie mają dziwnych wybrzuszeń lub silnych otarć. Być może wymaga to spojrzenia wprawionym okiem przez specjalistę. Ważną kwestią jest głębokość bieżnika. Nie może być on mniejszy, niż pozwala na to prawo, czyli bieżnik powinien mieć głębokość co najmniej 4 mm. Opony można konserwować specjalnymi woskami lub mleczkami. Po umyciu opony nakładamy warstwę ochronną tylko na zewnętrzną cześć opony, czyli bok. Nigdy nie nakładamy środków na bieżnik. Warto zwrócić uwagę, że opony nieużywane szybciej się starzeją.
Bardzo trafne spostrzeżenia i z pewnością wielu kierowców, miało właśnie dzisiaj temat opon na tapecie, gdy sypnęło pierwszym śniegiem. Większość pewnie z ulgą pogratulowała sobie wcześniejszej wymiany, ale z pewnością znajdą się i tacy, co dopiero zaczną gorączkowo szukać nowych opon. Warto więc wiedzieć na co trzeba zwrócić uwagę przy ich wyborze.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie napisane. Liczę na więcej.
OdpowiedzUsuń