Obsługiwane przez usługę Blogger.

Slider

Breaking News

Recent comments

Fashion

News

Food

Sports

Food

Technology

Featured

Videos

Motoryzacja

Technology

Fashion

Biznes

Fashion

Polecamy

Niezwykła atrakcja na imprezę: wesele, firmowy event

Szczepan Sadurski od lat przemierza Polskę, rysując karykatury na żywo, na rozmaitych imprezach firmowych i prywatnych. Od lat znany jest z ...

Biznes

Budownictwo

Motoryzacja

Turystyka

Zdrowie

Newsy

Popularne posty

» » » » » » » Zatankowanie niewłaściwego paliwa

Olej napędowy

Zatankowanie niewłaściwego paliwa może być bardzo destrukcyjnym błędem. Skutkiem pomyłki to unieruchomienie pojazdu, koniecznośćodstawienia pojazdu do serwisu, koszt w wysokości od kilkuset do kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Co ciekawe, silniki diesla – uważane za bardziej wytrzymałe – reagują na benzynę gorzej niż silniki benzynowe na ropę. Dotyczy to jednak przede wszystkim nowych silników diesla. Stare „ropniaki” rzeczywiście są w stanie strawić nawet znaczną domieszkę benzyny.

Rozwój technologii pompo wtryskiwaczy, a przede wszystkim systemu common rail, jest odpowiedzialny za zmniejszoną odporność silników diesla na niewłaściwe paliwo. System common rail to nowoczesne rozwiązanie, które poprzez sterowany elektronicznie system wtrysku paliwa pozwala na osiągnięcie świetnych parametrów spalania i lepszych osiągów. Mówiąc obrazowo, dzięki temu rozwiązaniu silniki diesla zaczynają przypominać silniki benzynowe – ich praca jest cichsza, gładsza, bardziej równomierna. Niestety, system common rail jest bardzo czuły na jakość paliwa. Może mu zaszkodzić nawet kiepskiej jakości ropa, a co dopiero zatankowanie benzyny.

Różnica między silnikiem benzynowym a wysokoprężnym w kontekście pomyłek przy tankowaniu jest znacząca. Olej napędowy w silniku benzynowym sprawia, że taki silnik w ogóle nie zapali albo bardzo szybko zgaśnie. Jednak przetrwa. Tymczasem diesel ruszy i może przejechać nawet wiele kilometrów, ale przez cały czas będzie ulegał uszkodzeniom.

Popełnienie takiego błędu w samochodzie z silnikiem benzynowym jest w ogóle trudne, ponieważ wlot jest tam mniejszy od średnicy rury pistoletu dystrybutora. Gdyby jednak się zdarzyło, bo ktoś na przykład tankował z kanistra, konieczne będzie (jedynie) płukanie układu paliwowego i ewentualnie wymiana katalizatora. Tymczasem w silniku wysokoprężnym konieczne może być wymienienie całego układu wtryskowego. Olej napędowy ma silniejsze właściwości smarne niż benzyna. Benzyna powoduje więc swego rodzaju zacieranie się systemu wtryskowego. Olej opałowy jest w zasadzie, poza kolorem, taki sam jak olej napędowy pod względem składu. Jednak w praktyce „opałówka” nie podlega tak rygorystycznym wymogom co do czystości paliwa, częściej może więc zawierać drobne zanieczyszczenia, które także mogą uszkodzić nowoczesne silniki wysokoprężne. Dlatego tankując paliwo trzeba uważać co lejemy. Pomyłki mogą nas drogo kosztować. Szczególnie posiadaczy „diesli”.

«
Next
Nowszy post
»
Previous
Starszy post

Brak komentarzy:

Zostaw odpowiedź