Rolę paliwa mogą pełnić substancje stałe, ciekłe i gazowe. W tym artykule omówione zostaną paliwa płynne, w szczególności trzy z nich, z którymi mamy do czynienia niemal każdego dnia.Benzyna i olej napędowy napędzają nasze samochody. Oba paliwa są wytwarzane z ropy naftowej. Nierzadko olej napędowy błędnie bywa nazywany właśnie „ropą”.
W procesie rafinacji olej napędowy powstaje wcześniej niż
benzyna i istotnie różni się od niej składem chemicznym, czego konsekwencją są
także odmienne właściwości fizyko-chemiczne.
Nowością dla laików może być fakt, że zarówno benzyna jak i olej
napędowy nie są substancjami jednorodnymi, ale mieszaninami węglowodorów. W
zależności od składu mieszaniny nominalnie ta sama benzyna może mieć różne,
lepsze lub gorsze właściwości.
Kiedyś silniki diesla, a więc te napędzane olejem napędowym,
były bardzo wytrzymałe. Obecnie na jakość paliwa wlewanego do baku muszą baczyć
nie tylko właściciele silników benzynowych, ale także posiadacze nowoczesnych,
wyśrubowanych silników diesla, w szczególności tych z systemem common rail. Niska
jakość paliwa może doprowadzić do
nieodwracalnego uszkodzenia układu wtryskowego i innych podzespołów.
Do starych „ropniaków” można było lać różne substancje.
Popularnym zamiennikiem był olej opałowy. Krążą też legendy o ludziach, którzy wprawiali swe diesle w ruch z
wykorzystaniem oleju pozostałego po smażeniu frytek. Z nowoczesnym silnikiem
diesla coś takiego po prostu nie przejdzie. Olej jadalny ma wprawdzie
właściwości zbliżone do właściwości fizyko-chemicznych oleju napędowego, ale to
zbliżenie jest niewystarczające. W szczególności odmienna lepkość może łatwość
uszkodzić system common rail, ponieważ wymaga on odpowiedniego smarowania.
Z tego samego powodu do napędzenia samochodu nie powinien
być wykorzystywany olej opałowy.
Pokusa jest wielka, proporcjonalna do wielkości różnicy w cenie. Niestety olej opałowy nie podlega tak
restrykcyjnym przepisom dotyczącym jakości. Między innymi dlatego właśnie jest
tańszy. I dlatego właśnie nie powinniśmy jeździć na takim paliwie.
Podsumowując, trzy najbardziej popularne paliwa płynne to
olej napędowy, olej opałowy i benzyna. Oprócz tego w przemyśle wykorzystywany
jest tez mazut, nafta, olej rzepakowy, a także eter, ale o tym może następnym
razem.
Ja mam swój zbiornik na paliwo z Eurodorexu i bardzo jestem zadowolony.
OdpowiedzUsuń